"Verwondering, begrip, verdieping en enthousiasme worden besproken binnen de lessen van WLS over de verschillende valkuilen binnen de digitale wereld."
Ook in het speciaal onderwijs speelt sociale media een grote rol. Veel jongeren zijn actief op de diverse sociale media platformen, maar het gebruik ervan is lastig. De helft van deze jongeren legt namelijk online contact met vreemden (grooming), dit kan vervelende gevolgen hebben. Om jongeren goed om te leren gaan met deze wereld, bieden wij daarom de voorlichting Veilig op het internet aan.
Het doel van deze voorlichting is om leerlingen inzichten te geven in hun eigen online gedrag en de daarbij behorende consequenties. Wat deel je wel en niet en hoe bescherm je jezelf online. Leerlingen krijgen handvatten om hun eigen gedrag positief te beïnvloeden of te veranderen. In de voorbereiding wordt het online gedrag van leerlingen onderzocht en toegevoegd aan de voorlichting.
Tijdens deze interactieve voorlichting besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:
"Verwondering, begrip, verdieping en enthousiasme worden besproken binnen de lessen van WLS over de verschillende valkuilen binnen de digitale wereld."
"De inhoud van de les heeft betrekking op de hedendaagse problemen die zich onder de jeugd voordoen, ongrijpbaar lijken te zijn en voor ouders moeilijk op te pakken zijn. Zij staan te dicht bij hun kinderen en daar neemt een puber toch niets van aan."
"Het is ook belangrijk dat de vervolglessen worden ingepland. Ik merk dat iedere klas, naar aanleiding van het lesmateriaal en de voorlichting, andere vragen heeft en dat elke groep een compleet ander gesprek oplevert. Bij het behandelen van vragen en opmerkingen uit de verschillende klassen, merk je hoeveel behoefte er is om zaken die op het internet/sociale media gebeuren, te bespreken.'